Články | Slevy u nemovitostí

Slevy u nemovitostí

ŘEŠÍM NEMOVITOST Články Slevy u nemovitostí
5 listopadu, 2023

Slevy u nemovitostí

SLEVA! Na slovíčko SLEVA slyší téměř každý. Jedná se o magické slovo, které funguje ve všech oblastech – sleva na potraviny, benzín, oblečení a stejně tak i u nemovitostí. Rozdílem však bývá její podoba a i způsob, jak slevu získáte.

Zatímco v obchodu s potravinami můžete mít slevu v podobě 2+1 jogurt zdarma, v oblasti nemovitostí vám jen těžko prodávající nabídne 1+1 byt zdarma. 😊 Každý z nás uvítá úsporu peněz z důvodu slevy, ale jak jí docílit? V obchodu s potravinami samozřejmě nefunguje to, že přijdete se žádostí o slevu na váš oblíbený jogurt, a prodejce vám jí dá. Toto lze praktikovat možná někde na tržnici. U klasických obchodů s potravinami jste jednoduše odkázáni na slevy, které se sám rozhodne prodejce nabídnout (akční letáky, slevy u zboží, které mají kratší dobu trvanlivosti, atd.) Pak jsou oblasti, kde se vám jako koncovému spotřebiteli rovněž může podařit získat slevu, ale musíte vědět, jak na to. Tzn. že to vyžaduje vaši energii a váš čas.

V segmentu nemovitostí primárně záleží na parametrech nemovitosti a na období, v jakém se aktuálně trh s nemovitostmi a trh s úvěry, nachází. Co se týče parametrů nemovitosti, zde je to více než jasné, a to i bez ohledu na to, jak je, nebo není silná kupní síla. Řeč je o nemovitostech, které mají nějaké to „ALE“ (exekuce, věcná břemena omezující vlastníka nemovitosti, atd.) Tyto parametry a právní omezení umožní ve většině případech usmlouvat výhodnější cenu oproti průměrné tržní ceně již z podstaty toho, že nemovitost prostě má nějaký problém. Jedná se tedy o slevu, která většinou nepodléhá tomu, v jaké kondici je trh.

Co ale rozhodně podléhá tomu, v jaké kondici trh je, jsou standardní běžné nemovitosti, které nemají právní omezení, a to jak nemovitosti ve starších zástavbách (prodávané již koncovými spotřebiteli), tak i nemovitosti zcela nové (prodávané developery). Rozdělíme si segment nemovitostí na dvě skupiny. První skupinou jsou prodávající-jednotlivci, druhou skupinou jsou prodávající-developeři.

Prodávající-jednotlivci zpravidla prodávající jednu nemovitost, a tak z logiky věci chtějí prodat za co nejvíce. Často však jsou tlačeni časem, který je odvislý od jejich plánovaných budoucích kroků. Většinou nikdo neprodává nemovitost proto, aby mu peníze zůstaly na účtu. Pravděpodobně je potřebuje směnit za něco jiného a často to „něco jiného“ musí koupit do určité doby. Je tedy možné, že se setkáte u ceny s informací „cena k jednání“, či „při rychlém jednání sleva“. To se vám u developera skutečně nestane. Na veřejnou slevy tedy u této skupiny prodávajících narazit můžete. Zároveň je však možné vstoupit do komunikace s prodávajícím-jednotlivce i aktivně z vaší strany. Tzn. nabídnout mu cenu jinou-nižší, než jakou požaduje. Dle toho, v jaké časovém presu prodávající je a jak silný zájem ze strany poptávajících je, s vámi začne o ceně jednat, a nebo vůbec. Nicméně za zkoušku to mnohdy stojí. A za zkoušku to stojí hlavně teď, kdy v současné době ceny nemovitostí stagnují, či klesají. Poptávka je nižší, prodávající má tak méně potenciálních kupujících, a často je nucen dopomoci si lepší cenou. V současné chvíli se prostor pro vyjednávání o ceně nabízí takřka u všech „secondhandových“ nemovitostí, ale nejvíce u velkých bytů. Ty vychází z cenou za 1m2 nejlevněji a jsou nejhůře obchodovatelným zbožím.

Prodávající-developeři obecně moc slevy na nové nemovitosti veřejně nedávají. Jsou developeři, kteří než aby dali koncovým kupujícím slevu z nemovitosti, raději si je nechají na pronájem, nebo prodej prostě odloží (čekají na lepší situaci na trhu). Nicméně v současné době lze natrefit i u některých developerů na určité slevy. Slevy od developerů nebývají zpravidla v podobě finanční slevy, ale spíše jsou v režimu, že vám nabídnout k nemovitosti něco navíc zdarma – např. sklep, parkovací stání, apod. Individuální diskuze o slevě z ceny u developerů není až tak častá. Spíše záleží na typu nemovitosti, kterou zamýšlíte koupit, a i na projektu, ve kterém se nemovitost nachází. U developerů zpravidla neuspějete s návrhem získat nižší cenu u malých a středních bytů. Jedná se totiž o segment, který je nejvíce žádoucí ze strany poptávajících. Naopak u velkých bytů mají i developeři menší počty zájemců, a tudíž je šance na dosažení alespoň malé slevy. Nebo se vám může podařit „vyhádat“ si za stejnou cenu například levnější cenu za klientské změny, nebo vyšší standard vybavení bytové jednotky.

Obecně se v současné době trh nachází ve fázi, kdy jsou „na koni“ spíše kupující, a proto bych doporučila tuto fázi využít, neboť nebude trvat příliš dlouho.

S námi se prodeje a pronájmu nemovitosti bát nemusíte. Jsme totiž jiní...

KONTAKT