Při rozhodování o tom, jak a s kým budete realizovat prodej své nemovitosti, dejte velký důraz na to, co všechno pro prodej realitní zprostředkovatel dělá, jaké má zkušenosti a znalosti, a v neposlední řadě, zda využívá i jiných nástrojů, než jsou standardní inzertní servery s nabídkami nemovitostí.
Určitě ne všichni, ale někteří prodávající se stále ještě rozhodují hlavně podle výše provize realitního makléře kvůli (zdánlivé) úspoře financí. Mají představu, že při nízké provizi ušetří na výdajích za stejnou službu vedoucí ke stejnému výsledku (stejné ceně a stejné délce prodeje).
Zpravidla se jedná však o velký omyl! Rozhodně nejsem zastáncem přemrštěných provizí realitních makléřů. Vždy by měla být provize rozumně nastavená dané situaci (dle hodnoty, lokality a dle typu a předpokladu délky prodeje nemovitosti). Provize realitního makléře nemá být pouhá odměna, ale především se má jednat o rozpočet nákladů na dosažení co nejlepšího výsledku pro klienta. Čím lepší výsledek bude dosažen pro klienta, tím lépe na tom bude i realitní makléř. A v tomto rozpočtu by měla být mimo jiné zahrnuta právě také odměna realitního makléře. S nulovým, či minimálním rozpočtem na propagaci (tzn. s minimálními náklady za prodej) dosáhnete podobného výsledku, jako byste se snažili zhubnout tím, že si koupíte permanentku do posilovny, do které budete následně chodit jednou za měsíc.
Proč je nutné vložit finance i do sociálních sítí? Lidé je mají jednoduše spojené s něčím příjemným. Proto je hojně a často navštěvují. Jejich obsluha koncovými uživateli je velmi jednoduchá. Pár kliknutí a už posíláte zajímavou věc, která vás zaujala, desítkám, či stovkám, vašich přátel, známým, kolegům, apod. A pokud víte a neustále se vzděláváte v tom, jak reklamu uchopit, aby byla zajímavá a lidé měli chuť si ji prohlédnout/přečíst/poslechnout/pustit, máte napůl vyhráno. Proč jen napůl?
Druhým důležitým parametrem je zkušenost a znalost toho, jak správně reklamní kampaň nastavit. Jedná se o cílení na vhodné zájemce dle konkrétní nemovitosti. Velmi dobře lze nastavit zobrazování reklamy podle lokality, věku, zájmů, povolání, atd. Např. při prodeji stometrového bytu v Praze nebude pravděpodobně budoucí kupující zájemce o investiční byt, nebo jednotlivci pracující v příspěvkových organizacích. A pravděpodobně to nebude ani člověk věkově do dvaceti let. Vhodné je správně cílit na rodiny s dětmi, zahraniční klientelu, která má často velký finanční kapitál. Stejně tak na firmy v okolí dané nemovitosti, apod. Nehledě na skutečnost, že realitní makléř, který tyto moderní nástroje využívá, má postupně čím dál větší přehled, co funguje, co nefunguje, jak se lidé na sociálních sítích chovají, u čeho vydrží delší dobu, čemu naopak téměř nevěnují žádnou pozornost. Sociální sítě jsou nezbytným nástrojem kvalitního realitního makléře, protože jenom když půjdete s dobou, dokážete docílit co nejlepšího výsledku. A to ať už při prodeji, tak i při pronájmu vaší nemovitosti. Je-li provize realitního makléře rozpočtem na prodej, a ne odměnou, rozhodně nebudete tratit více, než je nutné. Rozpočet totiž zpravidla dokáže vygenerovat vyšší prodejní cenu, větší počet zájemců, a zkracuje dobu prodeje.
Při prodeji nemovitosti mějte stále na mysli, že aby člověk získal, je potřeba nejdříve něco vložit. Čím více lidí dokážete správnou reklamou zaujmout, tím větší je šance na lepší výsledek. Provize makléře by měla být rozpočtem, nikoli jen odměnou.
Kolik nemovitostí za život prodáváte, abyste si mohli dovolit nezískat z prodeje maximum? A v realitní oblasti se zpravidla jedná o vklad čtyř stěžejních parametrů - finance, energie, zkušenosti a proaktivita. Jedině tak budete mít jistotu, že v danou dobu jste prostě nemohli prodat lépe.