Říká se, že člověk by měl v životě zkusit všechno. Popravdě jde spíše o to, jakou má člověk náturu, a jestli mu skutečně to, že něco vyzkouší, také něco přinese. Od prodeje nemovitosti obecně prodávající čeká to, že ji prodá, aby za ní utržil obnos peněz. Ano, jsou nemovitosti, kterých se chtějí majitelé „zbavit“ bez ohledu na to, co za ně dostanou. Jedná se o nemovitosti, které jsou spíše přítěží a které jsou v takřka nepoužitelném stavu/na spadnutí, a jejichž pozemek není nikterak hodnotný pro náhradní výstavbu.
Budeme-li však uvažovat s klasickým důvodem prodeje, tzn. získat z prodeje peníze pro realizaci dalších plánů, či vypořádání v rodině, atd., je vysoce pravděpodobné, že prodávajícímu nebude jedno, kolik peněz z prodeje nemovitosti získá. Výše zisku z prodeje je odvislá primárně od kondice trhu, lokality a stavu nemovitosti. První dva parametry neovlivníte. Kondici trhu v daný čas nepřetvoříte a nemovitost nepřemístíte. Jediné, s čím můžete něco udělat, je stav nemovitosti. Avšak zda investovat, nebo neinvestovat do nemovitosti před jejím prodejem, je odvislé od kondice trhu a samozřejmě od nákladů na investici. Již tato první záležitost vám může více, či méně zahýbat s prodejní cenou. Otázkou je, zda si ji zvládnete správně vyhodnotit. Ne každá investice v každý okamžik se adekvátně promítne do výše prodejní ceny. Někdy je lepší vůbec nic neinvestovat (neztrácet ani čas, ani peníze), a prodat nemovitost tak, jak je. A v některém okamžiku se vám investice času a peněz může určitým způsobem promítnout do vyšší prodejní ceny.
Dalším stěžejním bodem pro úspěšný prodej ve smyslu maximalizace prodejní ceny je způsob prezentace a množství mít, kde všude jste schopni svou nemovitost nabídnout. Čím atraktivnější prezentace a čím více lidí vaši nemovitost k prodeji uvidí, tím vyšší a rychlejší je šance na úspěch. A i v prodejní ceně je v tu chvíli rozdíl, pokud na prodej reaguje sotva jeden, dva zájemci, nebo pokud je zájemců o koupi více.
A třetím stěžejním pilířem, jak maximalizovat cenu za prodej, je nastavit její cenu správně. Jaká je ale správná cena, aby nebyla zbytečně nízká a zároveň příliš vysoká? V praxi se samozřejmě více vyskytuje spíše „syndrom“ vyšších nabídkových cen, než-li nižších (podhodnocených) cen. Nicméně i příliš vysoká cena na počátku prodeje vám paradoxně může nemovitost znehodnotit ve smyslu zbytečně nižší finální prodejní ceny. Zde si dovolím jednu poznámku – samozřejmě záleží i na tom, v jaké fázi/kondici trhu jdete nemovitost prodávat. Jestliže je velmi vysoká kupní síla (jako tomu bylo např. v letech 2015 – 2020), je dost pravděpodobné, že i zpočátku přemrštěnou cenu po nějaké době bude některý z kupujících akceptovat, a že jí skutečně docílíte. A to i přes to, že ji na samém začátku pouze „nastřelíte“. Avšak má to jedno negativum – většinou trvá delší dobu, než vám nemovitost cenově „dozraje“. Takže je to spíše pro ty, kteří opravdu nespěchají. Na druhou stranu pozor na délku nabízení. Když se nemovitost prodává příliš dlouho, může to mít i opačný efekt. Často si zájemci o koupi myslí, že je v tom nějaký háček, proč stále ještě není prodaná (věcné břemeno, něco špatného po technické stránce, apod.) Naopak při příliš nízké ceně zase ztrácíte možnost získat cenu vyšší. Pravděpodobně prodáte velmi, opravdu velmi rychle, ale pokud není rychlost cílem, byla by škoda nevyužít způsob, jak při nízkém nastavení ceny, prodejní cenu přece jen navýšit. Pokud si „netykáte“ s aukcí, či nemáte alespoň zkušenosti s prodejem, při kterém je dávána přednost nejvyšší nabídce, je velmi pravděpodobné, že z prodeje získáte bohužel méně peněz, než kolik by bylo možné získat.
Samozřejmě je na každém majiteli bytu, zda se do prodeje pustí sám, a rozhodne se „zkusit to“. Nicméně dopředu doporučuji zvážit si všechny rizika a nástrahy. A pro zvážení si o tom alespoň s někým popovídat – zeptat se na zkušenosti známých, příbuzných, kolegů, ať nejste ovlivněni jen námi, realitními makléři, kteří vám samozřejmě prodej „svépomoci“ pravděpodobně z profesního hlediska nikdy nedoporučíme, neboť jsme si vědomi toho, že se může během prodeje zkomplikovat mnoho věcí.