Články | Vedlejší náklady při nákupu novostavby

Vedlejší náklady při nákupu novostavby

ŘEŠÍM NEMOVITOST Články Vedlejší náklady při nákupu novostavby
3 září, 2023

Vedlejší náklady při nákupu novostavby

Nákup novostavby je z investičního hlediska a z hlediska absolutní „novoty“ vždy lákavou záležitostí. Cokoli, co je zcela nové a nepoužívané, má krásný čistý nový „kabát“, který je zpravidla potěchou pro oko i pro bydlení prvního uživatele bytu. Nicméně při výběru nového bytu od developera, doporučuji z hlediska financí zjistit dopředu několik zdánlivých maličkostí.

Naprostým základem je zjištění, co vše je zahrnuto v kupní ceně. Nejde jen o parkovací stání a sklepní kóji, což je naprostý základ, ale také o připojení elektroměru, u bytů s předzahrádkami o oplocení a úpravu terénu, vnější žaluzie, atd. Dost věcí nemusí být v základní nabídkové ceně zahrnuto a přesto můžete mít povinnost je spolu s bytovou jednotkou zakoupit. Určitě to nejde bez elektroměru a často je nutností koupit alespoň jedno parkovací stání, či zaplatit vnější žaluzie, u kterých je v ceně zahrnuta pouze jejich příprava na fasádě.

U každého projektu je dobré zjistit si, zda developer bude umožňovat klientské změny a pokud ano, tak jaké. Jsou developeři, kteří klientské změny buď vůbec neumožňují, nebo jen v omezeném rozsahu. Jde především o nadstandardní elektro rozvody (TV anténa a internetová přípojka ve všech pokojích, větší počet elektro zásuvek, na chodbách tzv. „schodišťové“ vypínače na světlo,…), dále o výběr jiného typu podlahové krytiny, zařizovacích předmětů do koupelen a na WC, obkladů na stěny, dlažbu na zem, atd… Spolu s tím je důležité vědět i cenu za umožnění klientských změn. Dosti developerů plánuje provádění klientských změn o dost zdražit, a to z toho důvodu, aby kupující od nich odradila. Stavbu to většinou zdržuje a u klientských změn jsou následně časté i reklamace ze strany zákazníků. A tomu se chce developer vyhnout.

Zároveň však nedoporučuji spoléhat na to, že si byt necháte v naprostém „základu“ s tím, že si jej předěláte ihned po převzetí svépomoci. A je jedno, zda byste se do toho pustili vy sami s cílem ušetřit, nebo zda byste tím pověřili zkušené řemeslníky. Na převzatý byt je od developera záruka min. 24 měsíců. Někteří developeři dávají občas i delší záruku. Nicméně ve chvíli, kdy by v nemovitosti něco přestalo fungovat, zpravidla ztrácíte záruku a nárok na reklamaci, pokud se ve vaší nemovitosti „vrtal“ někdo jiný, než pracovníci pověření developerem. Pokud tedy s klientskými změnami nepospícháte a nějaký čas vydržíte v nemovitosti bydlet dle návrhu developera, může být přetvoření bytu k obrazu svému po uplynutí záruky také cesta. Jistou výhodou může být menší nákladnost, než předražené klientské změny od developera. Na druhou stranu však musím upozornit na fakt, že přece jen nemovitosti samotné více vyhovuje provést úpravy rovnou v rámci výstavby, než se v ní později „vrtat“. U většiny věcí měněných, či dodělávaných dodatečně, je riziko nehezkého vizuálního výsledku, když pomineme, že se nám podaří provést vše tak, aby to bylo funkční.

Náklady při pořizování novostavby doporučuji opravdu důsledně zjistit a zvážit, abyste ve finále nebyli z výběru zbytečně finančně rozmrzelí.

S námi se prodeje a pronájmu nemovitosti bát nemusíte. Jsme totiž jiní...

KONTAKT
Zobrazit tlačítka
Skrýt tlačítka