Přáním většiny prodávajících je přesně opačný cíl, který mají kupující – prodat rychle a získat z prodeje nemovitosti co nejvíce peněz versus, koupit dokonalou nemovitost za co nejnižší cenu. Pořekadlo „každá nemovitost má svého kupce“ je možná pravdivé, ale i toto rčení je platné za určitých podmínek. Ve většině případů musí mít prodávaná nemovitost nabídkovou cenu akceptovatelnou trhem. Mělo by se tedy vycházet nejen z přání prodávajícího, ale primárně z lokality, stavu nemovitosti a v neposlední řadě i z konkurence. Jde tedy vůbec docílit při prodeji bytu toho, aby kupující za nemovitost zaplatil vyšší cenu oproti průměrné tržní ceně, a aby prodávající zároveň nečekal roky, než takového kupujícího najde? Úplně narovinu? Jde i nejde…
Málo která nemovitost je v očích kupujících natolik dokonalá, aby byli ochotni koupit ji rychle a za vyšší cenu, než je obvyklá tržní cena. Stát se to samozřejmě může, ale v tu chvíli hovoříme o tzv. „vlivu zvláštní obliby“, kterým oplývá jen pár procent kupujících. Co vliv zvláštní obliby znamená a jak takového kupujícího prodávající pozná? A proč je kupující s vlivem zvláštní obliby ve většině případů tím nejlepším kupujícím?
Každému prodeji lze „pomoci“ odborným naceněním nemovitosti, jejím vyklizením/uklizením, případně určitou úpravou, pokud se jedná o záležitost, která není nijak výrazně nákladná, a přes to dopomůže ke zvýšení zájmu kupujících. Stejně tak pomůže i správně uchopený a cílený marketing (prezentace) nemovitosti, správný způsob komunikace se zájemci o koupi, apod. Těch věcí, které v praxi skutečně dokáží výsledek prodeje ovlivnit ve velké míře, je stovky. Nicméně, co nikdy nelze ovlivnit, jsou dvě zásadní věci. Lokalita a typ kupujících v daném čase. Vaší nemovitost můžete zatraktivnit desítkami způsobů, ale nikdy ji nepřemístíte do jiné lokality a nikdy neovlivníte to, aby v daný čas, kdy jste se rozhodli byt, či dům nabídnout k prodeji, byl v přesně ten stejný okamžik na trhu kupující se zvláštní oblibou přesně k vaší nemovitosti. Tyto dva parametry neovlivníte, ani pokud byste se tzv. „na hlavu stavěli“. Je třeba jít vlivu zvláštní obliby naproti, ale chce to i nutnou dávku štěstí.
Nenechte se mýlit, že se vliv zvláštní obliby vyskytuje jen u nových/zrekonstruovaných nemovitostí za levné peníze v centru města. J Každý kupující je jiný a každý má prioritu v něčem úplně jiném. Nehledě na skutečnost, že vliv zvláštní obliby u kupujících je zpravidla vázán na nějakou jejich aktuální životní situaci. Např. rozvádím se, ale kvůli dětem potřebuji zůstat ve stejné ulici. Nebo se potřebuji starat o své staré rodiče, ale musím je mít co nejvíce nablízku, aby péče o ně nevyžadovala časově náročný dojezd za nimi. Nebo potřebuji být z časových důvodů v blízkosti své práce, atd. Důvodů pro vznik zvláštní obliby u kupujících je spoustu. Jde však ale o to, trefit se jak časově, do potřeb kupujících, tak i lokalitou, velikostí nemovitosti, apod. Tedy trefit se v daný čas těmi parametry, které nelze předělat. Stejně tak, jak nemovitost nepřemístíte, tak zpravidla ji v bytovém domě ani nezvětšíte, pokud nutně potřebuje kupující alespoň byt 2+1, protože garsonka mu danou situaci prostě neřeší. Zároveň ale takovému kupujícímu nebude záležet na tom, zda je nemovitost po rekonstrukci, nebo před rekonstrukcí. Předělat ji může vždycky, ale nikdy ji nepřemístí.
Kupující s vlivem zvláštní obliby je zpravidla ideálním kupujícím, neboť má ke koupi tak silné priority, že nebude až tolik hledět na cenu, ale budu sledovat primárně možnost danou nemovitost získat. A přesně z těchto důvodů je možné prodat byt, či dům za takovou cenu, kterou nikdo jiný akceptovat nebude. V případě zájmu více kupujících, lze vygenerovat cenu ještě i výš, oproti ceně nabídkové. To ale závisí na tom, jak je od samého začátku prodej bytu, či domu, uchopen, a jak a jaké informace se zájemcům o koupi dávají. Na základě správně provedené komunikace lze u kupujícího vliv zvláštní obliby „odhalit“ a díky tomu s ním dále, ve prospěch prodávajícího, nakládat. Samozřejmě musí být celá transakce vždy férová pro obě strany. Využití příležitosti kvůli vlivu zvláštní obliby kupujícího neznamená, že jde o neférové jednání, je-li kupující dopředu o všem správně informován. Chce-li někdo dobrovolně zaplatit za jakékoli zboží, či službu, cenu vyšší oproti ceně průměrné, je to jeho svobodné a dobrovolné ohodnocení vlastních priorit. Bohužel spousta prodávajících možná i kupující s vlivem zvláštní obliby měla a má, ale nedokázala tento fakt správně zužitkovat. I proto, prodáváte-li jakoukoli nemovitost, minimálně zkonzultujte s opravdovým odborníkem vaše možnosti.