Blížící se léto s sebou nutně nese dovolené jak prodávajících, tak i kupujících. Tzv. „okurková sezóna“ však může být příležitostí pro lepší obchodování, a to pro obě tyto strany. Jak je to možné?
Značnou část prodávajících netlačí čas. Těch důvodů může být spoustu - finance získané z prodeje se jim nevážou na koupi např. jiné nemovitosti, u které by byli limitovaní časem, nebo je chtějí investovat do jiných záměrů, u kterých pár měsíců nehraje roli. Ačkoli se rozhodli svou nemovitost prodat, nejsou nuceni a vyloženě přímo nechtějí řešit prodej v době letních prázdnin, dovolených, apod. Raději budou prodej řešit ve standardní části roku, tedy až po létu. I kdyby takových prodávajících byla „jen“ jedna třetina, zbylí prodávající, kteří řeší prodej nemovitosti i přes „okurkovou sezónu“, mají v tu chvíli o celou jednu třetinu menší konkurenci. Tím se u nich koncentruje i větší počet zájemců o koupi, o který by se ve standardní části roku dělili s „chybějící“ třetinou prodávajících. Jste-li v roli prodávajících, nevěřte pověře, že v létě se neprodává. Prodej jako takový je naopak mnohem efektivnější. Nejen z výše uvedených důvodů, ale i tím, že automaticky, aniž byste o tom věděli, efektivněji filtrujete i tzv. „realitní turisty“, kteří se pořád chodí na nemovitosti dívat, ale nikdy nic nekoupí, protože trochu nevědí, co chtějí. Tyto typy potenciálních zájemců o koupi si rozhodně nenechávají narušovat letní dovolené a prodloužené víkendy s výlety. Automaticky vám „odpadnou“ a volají vám zpravidla opravdu jen ti, kteří o koupi nemovitosti vážně uvažují.
Jaké výhody má „okurková sezóna“ pro kupující? Ačkoli z výše uvedeného textu vyplývá, že přes léto může být nabídka nemovitostí o něco nižší (v důsledku chybějící cca jedné třetiny prodávajících, kteří si nechtějí letní radovánky narušovat řešením provozních věcí jako je prodej nemovitosti), výhodou je skutečnost, že máte menší konkurenci. V mnoha případech kupují nemovitosti movití investoři, zahraniční klientela, právnické osoby z důvodu uložení zisku z podnikání, který jim „zbyl“ navíc, apod. Tyto subjekty si standardně přes léto rádi dopřejí několik klidných a ničím nerušených dovolených. Právnické osoby s oblibou investují spíše ke konci roku, aby si „na poslední chvíli“ zoptimalizovali daňové přiznání a soukromé osoby, jež patří do movitější skupiny lidí, se přes léto věnují raději rodině, kterou občas přes rok mírně „zanedbávají“ kvůli svému businessu. Na prohlídkách nemovitostí si budete „podávat dveře“ s maximálně stejným typem zájemců o koupi jako jste vy. Z principu lidé, kteří také potřebují a chtějí svou bytovou záležitost řešit hned, protože prostě potřebujete všichni bydlet, nebo máte určité plány, které jsou omezené časem a které mají dané termíny. V „okurkové sezóně“ můžete získat větší prostor pro rozhodování, protože prodávající nebudou mít takové množství kupujících, kterým by dali přednost jenom proto, že koupi nemusí řešit např. hypotečním úvěrem, jako vy, neboť si prodávající často mylně myslí, že kupující s hotovostí je větší jistota (o tomto tématu více v článku „Kupující s hotovostí větší jistotou pro prodávajícího?“).
A v neposlední řadě je dobré si uvědomit, že čas „hraje“ tak trochu proti oběma stranám. Stále se zpřísňující podmínky pro získávání hypoték čím dál častěji „zhatí“ kupujícím plán nemovitost koupit, což se negativně ve finále odrazí i u prodávajících. Čím déle budou otálet s prodejem, tím menší počet bude zájemců, kteří si budou moci finančně nemovitost dovolit. A čím méně potenciálních kupujících, tím déle prodej trvá a tím větší prostor kupující získávají pro diskuze o případné slevě, neboť vědí, že prodávající nemá zástupy jiných kupujících.