Články | Kdy končí práce realitního makléře?

Kdy končí práce realitního makléře?

ŘEŠÍM NEMOVITOST Články Kdy končí práce realitního makléře?
3 dubna, 2022

Kdy končí práce realitního makléře?

Realitní služby se velmi liší. Liší se nejen v rozsahu a ceně, ale rovněž i v tom, kdy začínají a kdy končí. Věřte, nevěřte, rozdíly mohou být skutečně veliké.

Já osobně mohu pouze popsat vlastní zkušenosti, kdy jsem před x lety (tehdy jsem ještě nepracovala v realitách) měla úplně první zkušenost s realitních makléřem. Tehdy jsme sháněli pronájem v Praze a služba byla na takové úrovni, že jsme realitnímu makléři opravovali jím vystavenou nájemní smlouvu. Šlo nejen o překlepy, ale hlavně o odkazování na neplatnou legislativu, apod. Ale jak říkám, toto je 12 let nazpět, a od té doby se realitní služby obecně hodně vylepšily. Nicméně i přes to je v současné době možné narazit na takové služby, za které byste realitním makléřům rozhodně provize platit neměli. To už nejsou mé vlastní zkušenosti, ale zkušenosti mých klientů, kteří se ke mně dostali s různými „historkami“, kterými si v minulosti prošli přímo oni, či jejich příbuzní.

Kdy práce realitního makléře začíná a kdy končí? V minulosti (a bohužel i v současné době) je mnoho realitních makléřů, kteří dokud nemají klienta zasmluvněného, jsou skoupí na téměř jakékoli informace. A často tyto typy realitních makléřů čím později začínají pro klienta pracovat, tím rychleji paradoxně se svou prací také končí. Stačí, když jim provize přistane na účtu, a v tu chvíli začnou být „vlažní“ k dodělání poslední administrativy a k celkovému přístupu ke klientovi. Jak poznat, jak realitní makléř pracuje? Zda vám skutečně poskytne kompletní službu od A do Z?

V první řadě by měl realitní makléř začít pro klienta pracovat již od prvního kontaktu. Pokud bude svou práci dělat dobře a poctivě, nemusí se bát, že když klientovi provede například ocenění nemovitosti a navrhne mu různé možnosti, jak prodej řešit, klient smlouvu o spolupráci následně nepodepíše, protože si začne prodej řešit se získanými informacemi sám. A jestliže to tak je, pak by se měl realitní makléř zamyslet nad konceptem poskytování svých služeb, a hlavně nad tím, co dělá špatně a co je potřeba zlepšit/změnit, protože se mu klient rozhodl prodej své nemovitosti nesvěřit.

Než s klientem uzavřu smlouvu o spolupráci, samotnému podpisu předchází vždy minimálně dva kontakty. První schůzka by měla sloužit ke zjištění co nejvíce informací. Informací o klientovi, o nemovitosti, o klientových plánech, apod., a ideálně i ke zjištění technických parametrů nemovitosti a k provedení její prohlídky. Spolu s tím je samozřejmě důležité klientovi sdělit rozsah služeb včetně ceny za danou službu. Po první schůzce by mělo následovat ocenění nemovitosti a následný druhý kontakt s klientem se sdělením nejen hodnoty nemovitosti, ale rovněž s promyšlenými variantami, jak lze prodej uchopit. Když se klient rozhoduje a realitní makléř dá klientovi zpětnou vazbu a doporučení, jak nejlépe prodej řešit, a spolu s tím mu dá makléř i prostor se rozhodnout, jak k prodeji přistoupit, zpravidla je podpis smlouvy o spolupráci pouhým nezbytným administrativním krokem, který není podstatný a který se provede již automaticky „jen tak mezi řečí“. Jestliže realitní makléř poskytuje skutečně profesionální službu, není „nenažraný“ a za služby požaduje „normální“ provizi (běžnou, průměrnou a adekvátní tomu, co vše pro prodej dělá), a zároveň se primárně stará o to, aby se klientovi podařilo to, co prodejem své nemovitosti klient sleduje, začne pro klienta pracovat ještě dříve, než si svou spolupráci stvrdí smluvně. Když svou práci dělá makléř dobře a vždy s ohledem na klienta, nemusí se o svou provizi strachovat. Těžko podepisovat smlouvu o spolupráci, když klient nezná vstupní podmínky a všechny okolnosti/možnosti. Mě osobně se skutečně čím dál více potvrzuje fakt, že když dám klientovi možnost svobodné volby po tom, co pro něj kus té práce udělám, o to více se klient bude chtít na mé služby „nafázovat“.

A přesně toto byste od svého realitního makléře měli chtít. Ať vám poskytne vstupní informace, abyste si obě strany mohly vyhodnotit, zda se služby makléře a vaše očekávání od prodeje protnou, či nikoli. Dobrého makléře poznáte i podle toho, že vám narovinu sdělí i třeba to, že něco nejde, nebo je potřeba provést pro realizaci vašeho záměru i třeba jinak, než jak jste si představovali/přáli. Když vás realitní makléř dokáže dopředu upozornit i na případné „horší“ varianty, poukazuje to na jeho profesionalitu a přímý přístup. A ten je k nezaplacení i pro jednání se zájemci, kteří budou zvažovat, zda koupí právě vaši nemovitost.

A kdy práce realitního makléře končí? Nevím, jak to mají ostatní realitní makléři, ale dle mého názoru by práce neměla končit nikdy. Respektive ano, konkrétní prodej nemovitosti by měl končit nejen po vyplacení provize a kupní ceny prodávajícímu na účet, ale také po předání nemovitosti, přehlášení energií u dodavatelů, asistenci při výmazech a zápisech zástavních smluv, konzultace a kontrola smluvní dokumentace při vašem souběžném či následném nákupu jiné nemovitosti, nabídnutí kontaktu na osvědčenou stěhovací službu, upozornění klienta na nutnost podat daňové přiznání k dani z nemovité věci, atd. A upřímně, já volám klientům i několik měsíců po transakci, zda je vše s nemovitostí v pořádku, jak zvládli stěhování, jak se zabydleli, apod., protože mě to prostě zajímá. Zajímá mě, zda mé malé přispění přispělo ke klientově celkové spokojenosti. Prodej nemovitosti není totiž o cihlách a betonu, prodej je o klientech a jejich příbězích. Každý, ať už podnikáme v čemkoli, bychom měli k poskytování služeb přistupovat tak, jak bychom si přáli, aby nám samotným daná služba byla poskytována. Pokud pracujete tak, jak byste chtěli, aby pro vás pracovali druzí, vždycky se vám to vrátí (v dobrém slova smyslu). A dobré „kafe“ s usměvavým a spokojeným klientem je teprve tou pravou třešinkou na dortu.

S námi se prodeje a pronájmu nemovitosti bát nemusíte. Jsme totiž jiní...

KONTAKT
Zobrazit tlačítka
Skrýt tlačítka