Články | Jak NEvybrat realitního makléře?

Jak NEvybrat realitního makléře?

ŘEŠÍM NEMOVITOST Články Jak NEvybrat realitního makléře?
15 března, 2020

Jak NEvybrat realitního makléře?

Žádný obchod nedopadne pro všechny zúčastněné strany úspěšně, chybí-li v něm důvěryhodnost. Opomineme-li situace, kdy některá ze zúčastněných stran přímo chystá něco zatajit, důvěryhodnost v nabídku nemovitosti ke koupi lze ztratit nejen neseriózním, ale i neodborným přístupem.

Budeme-li se orientovat na realitního makléře, jehož zprostředkování prodeje nemovitostí živí, může bohužel tento účastník procesu být příčinnou vzniklé nedůvěryhodnosti nabídky. I přes to, že právě tento článek by měl být v celém procesu nejsilnější, paradoxně se může stát tou největší slabinou. Ta zapříčiní buď zcela neúspěšnou transakci, nebo ne tak úspěšnou, jak bývala mohla být. A nejvíc poškozena při tom bývá strana prodávající, která často ani nemá šanci zjistit, že transakce mohla proběhnout mnohem úspěšněji. Aneb „co oči nevidí, to srdce nebolí“. Tomuto stavu lze však dobře předejít, a to přímo vámi, prodávajícími.

Protože mnozí z vás jste v roli prodávajících úplnými laiky, tak právě proto chcete, aby vás celým převodem provedl zkušený odborník. Nicméně pokud chcete, abyste se o celý proces s klidem nemuseli zajímat, je třeba věnovat čas a energii vaší záležitosti minimálně na začátku při výběru realitního makléře. I přes to, že jste laici, dle několika málo indicií se dokážete lépe rozhodnout. A protože není jednoduché vyznat se v tom, jaký certifikát makléřů má jakou váhu, a zda uváděné počty let praxe provozoval realitní makléř tuto činnost opravdu na „plný úvazek“, a v neposlední řadě, zda jsou reference, které předkládá, opravdu pravdivé, budu následující řádky věnovat trochu netradičně tipům, dle čeho realitního makléře naopak NEVYBRAT.

Jak skvělé jsou služby realitního makléře, nezjistíte jen tím, že vám realitní makléř říká, že jsou skvělé! Svůj vlastní názor si nejlépe vytvoříte tím, že porovnáte to, co vám při osobní schůzce říká, s tím, jak skutečně pracuje. Zavítejte na inzertní servery, vyhledejte jeho inzeráty, podívejte se, jaké typy nemovitostí má aktuálně v nabídce a jakým způsobem je prezentuje. Pozor! Jestliže nemá v nabídce žádné drahé a luxusní nemovitosti a jestliže naleznete „jen“ nemovitosti běžné/průměrné (byty před rekonstrukcí na panelákových sídlištích), NEZNAMENÁ to, že to není dobrý makléř. Právě na „běžných“ nemovitostech nejlépe poznáte, jak realitní makléř ke své práci přistupuje. Do drahých, luxusních a atraktivních nemovitostí zainvestuje většina realitních makléřů, ale i ta „běžná“ nemovitost si zaslouží stejnou pozornost. Proč by majitelé „běžných“ nemovitostí nezasluhovali podobnou péči jako majitelé výrazně dražších??? Jednou jste klientem realitního makléře a vaším společným cílem má být maximalizování potenciálních kupujících, tím pádem ceny, a tím pádem i maximalizování vaší spokojenosti. Rozhodně netvrdím, že na typově různé nemovitosti lze aplikovat úplně stejný marketing. Naopak! Prezentace nemovitosti musí být vždy individuální – na míru dané nemovitosti. Nicméně převedu-li tento bod do praxe, tak pokud uvidíte, že u luxusní nemovitosti má makléř v nabídce půdorysy, 3D vizualizace, videoprohlídku a dokonce narazíte i na placenou reklamu na sociálních sítích, a u „běžné/obyčejné“ nemovitosti má prostě JEN fotografie…..je tady něco špatně. Copak se má intenzita a míra úsilí zobchodovat nemovitost pro klienta odvíjet od toho, jak drahou nemovitost klient vlastní?!

Spolu s tím si všímejte i popisu v inzercích realitního makléře, se kterým zvažujete spolupráci započít. Netvrdím, že realitní makléři musejí být přímo lingvisté, ale jestliže řeší transakce za x miliónů, gramatické chyby nejsou na místě! Jak vás asi tak ochrání po právní stránce ve smlouvách, když ani neví, kde se píše měkké a kde tvrdé „i/y“?

Zároveň pokud je realitní makléř opravdu aktivní a v obraze na soudobém realitním trhu, měli byste jej dohledat i na jiných kanálech, než jen v inzerci pod hlavičkou inzerátů. Hovořím o kanálech, kde všude jej dohledáte, a právě na těchto kanálech si můžete i ověřit, jestli a jak aktivně ke své práci přistupuje. Jestliže měl poslední profesní příspěvek na Facebooku před pěti lety a webové stránky založené a neaktualizované možná ještě dvakrát tak dlouhou dobu, je otázkou, jak aktivně bude přistupovat ke splnění vašich představ. Jestliže je vidět makléř, bude s největší pravděpodobností vidět i vaše nemovitost.

Co je normální? Normální je, aby měl realitní makléř svou profesi podloženou i jiným vzděláním, než jen otevřeným živnostenským listem. Normální je, když makléř ke všem klientům přistupuje stejně bez ohledu na výši provize. Normální je, že se makléř průběžně vzdělává, zajímá se o aktuální dění, snaží se třeba vzdělávat laickou veřejnost, psát články, upozorňovat na nekalé praktiky, účastnit se odborných seminářů a diskuzí… Tak jak se mění i úroveň a způsob prezentace nemovitostí, mění se často i legislativa. I toto musí mít správný makléře tzv. „v malíčku“, neboť s těmito na první pohled drobnostmi si sami zvyšujete úspěšnost prodeje vaší nemovitosti.

S námi se prodeje a pronájmu nemovitosti bát nemusíte. Jsme totiž jiní...

KONTAKT
Zobrazit tlačítka
Skrýt tlačítka